keskiviikko 4. tammikuuta 2012

4.1.2011 Ajoneuvon omistajia rangaistaan - missä kohtuus?

Hyvää Uutta Vuotta arvon lukijat, vaikka tämä teksti ei olekaan se kaikista positiivisin näin vuoden kärkeen. Ajoneuvon käyttökustannuksista oli puhetta jo kesällä/alkusyksyllä, mutta silloin asiat siinteli vielä tulevaisuudessa, eikä niistä tarvinnut välittää tai ottaa stressiä. Nyt kun vuosi vaihtui, niin päättäjien (lähinnä eduskunta) tekemät päätökset ovat nostattaneet vihaa kansalaisten keskuudessa, kun todellisuus on iskenyt päin kasvoja. Suurin puheenaihe tällä hetkellä on dieselin hinta ja sen älytön kasvu viimeisten kahden ja puolen vuoden aikana; vuonna 2009 dieseliä sai vielä litran alle eurolla! Eli nousua on tullut sellaiset 60 pinnaa per litra.

Ensiksi voidaan todeta, että päättäjillä ei ole minkäänlaista logiikkaa ja pitkäjänteisyyttä. Vuonna 2008 tehdyllä ajoneuvoveromuutoksella ohjattiin kansalaiset dieselautojen käyttäjiksi ja nyt heitä viedään kuin pässiä narussa. Missä on kohtuus? Autojen hinnat, polttoaineet ja kokonaisveroasteet ovat maailman kärkipäätä, ja koko ajan pukataan lisälaskua autoileville kansalaisille.

Millä päättäjät luulevat, että ihmiset ja tavarat liikkuvat, jos sama tahti jatkuu? Julkinen liikenne on suorastaan naurettavalla tasolla koko Suomessa (pois voidaan lukea ehkä muutamat poikkeukset pääkaupunkiseudulla), joten sekään ei pelasta meitä - valtaosa julkisista kulkuvälineistäkin tarvitsee polttoainetta kulkeakseen eteenpäin - kuljetusvälineistä puhumattakaan. Valtion toiminta lähentelee nykyään pörssiyrityksiä, jotka tuijottavat sokeasti kvartaaleita.

Seurasin uutisia toissapäivänä (2.1.), missä haastateltiin kuljetusalan yrittäjiä, jotka ovat myös hyvin tuohtuneita dieselin hinnan nostosta ja muista ah, niin ihanista veronkorotuksista. Yhden kuljetusauton polttoainekustannukset nousevat noin 10 000-15 000 euroa vuodessa tämän uudistuksen takia. Moni pienempi yritys ei kestä näin suuria menojen lisäyksiä, joten yrityksiä tulee menemään nurin ja osa joutuu supistamaan toimintaa. Viimeisen vuoden aikana kustannukset kuljetusalalla ovat nousseet reilun 12 %, joista vain 1,6 % koostuu palkankorotuksista ja loput tulee mm. polttoaineen hinnan noususta. Lisää polemiikkia aiheuttaa se, että esim. Venäjän rallirekat pystyvät välttämään Suomen kalliita polttoaineita, sillä he tankkaavat massiiviset tankkinsa täyteen kotimaassaan ja täräyttävät nokan kohti määränpäätä lähes euron halvemmalla litrahinnalla. Venäjällä dieselin hinta on noin 0,66-0,82 euroa, joten dieselralli lisääntyy varmasti itärajan tuntumassa. Ne kuljetusalan yritykset, joilla on mahdollisuus tankata Venäjällä, varmasti toteuttavat tämän ja kappas kappas, pennoset tippuvatkin naapurin laariin.

Jos ympäristösyyt olisivat todellinen syy autoilun jatkuvasti lisääntyvälle verotukselle, silloin maksettaisiin ajetuista kilometreistä, eikö? Kokonaisuudessaan maksettavaa on siis autovero, polttoainevero ja vakuutusverot. Ei tarvitse olla Itämaan tietäjä tehdäkseen päätelmän, että ruuhkamaksut ovat seuraava askel autoilijoiden lompakoiden tyhjennysoperaatiossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti