Edellisestä kirjoituksestani on vierähtänyt hieman pidempi tovi. Kivi putosi sydämeltäni kun sain vihdoin valmiiksi ehkä maailman paskimman koulutehtävän. Eikä siihen paskaraporttiin mennyt kuin vaivaiset pari kuukautta, joista viimeisen kahden viikon aikana tein yli puolet koko raportista. Olin jo laittamassa Huuto.net -sivustolle ja Keltaiseen Pörssiin ilmoitusta, että ostetaan valmis raportti, joka liittyy aiheeseen X (eli seksiin). Elämän muut kiireet ovat vieneet aikaani liian kiitettävästi viime aikoina, joten on jo aikakin puuttua maailman menohin ja tökkiä kepillä muurahaispesää.
Eilisessä Metro-lehdessä oli artikkeli ratikkalinja 8:n hitaudesta. Raitiovaunun keskinopeus on päätähuimaava 14,7 kilometriä tunnissa - jopa Linnanmäen possujuna ajaisi raitiovaunun ohitse. Hitaus vaivaa päättäjiä, joten vauhtia on saatava lisää. HSL, HKL ja Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ovat laatineet kehittämisohjelman, jotta vauhtia saataisiin nostettua. Ohjelmassa on 19 toimenpidettä, jotka suoritettaisiin vuosina 2012-2016. Laskutoimitusten mukaan ratikkalinjan 8 vauhti nousisi älyttömät viisi prosenttia eli lopullinen nopeus olisi 15,4 kilometriä tunnissa! Rehellisesti sanottuna, mua alkoi hieman pelottaa toi vauhti. Tuskin uskallan enää astua kyseiselle ratikkalinjalle.
Kustannukseksi tälle ohjelmalle on laskettu noin 1,2 miljoonaa euroa. En tiedä raitiovaunulinjoista juurikaan mitään, mutta omiin korviini tämä kuulostaa surkuhupaisalta. Noin neljän vuoden työ, jossa on 19 toimenpidettä ja joka maksaa yli miljoona euroa vaikuttaa nopeuteen noin vähän. Aikamoisia suunnitteluinsinöörejä taas asialla, jos lopputulos tulee olemaan tämä. Jos vauhtia olisi haluttu lisää, niin insinöörit olisivat varmaan kaivanneet muutaman lisävuoden suunnitteluun... Ja jos sitä vauhtia halutaan lisää, niin laittakaa niitä havuja sinne raiteille! Johan alkaa raitiovaunut kulkemaan. Raitiovaunupysäkillä odottaessa, yhtäkkiä kuuluu hirveä kolina ja suhina, jonka kruunaa silmien edessä välähtävä vihreä menopeli. Maalta tulleet turistit ovat ihmeissään ja joutuvat raapimaan päätä sekä kysymään: "Mikäs toi oli?" Tähän paikalliset voivat tyynesti vastata: "Se oli meidän uusi, huippunopea joukkoliikennemasiina, joka kulkee havujen avulla noin nopeasti".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti